maandag

Badkamer in slaapkamer?

Laatst kreeg ik een opdracht voor het ontwerp van een badkamer die moest overlopen in een slaapkamer.
Eigenlijk moest het één bad- slaapruimte worden. De opdrachtgevers waren op het idee gekomen tijdens een overnachting in een luxe hotelkamer, waar dezelfde indeling was toegepast. Het leek ze prachtig in hun nieuwe woning ook zo'n ruimte te laten ontwerpen. Zoals altijd stelde ik de bewoners een aantal vragen over hun ideeën en leefwijze. Op die manier kon ik het ontwerp perfect afstemmen op de bewoners. In dit geval deed ik dat tevens om ze goed te laten nadenken over de consequenties van het samensmelten van badkamer en slaapkamer. Deze vragen kunt u zichzelf ook stellen, wanneer u een zelfde indeling overweegt.




1. Staan beide personen op hetzelfde tijdstip op en gaan beide personen op hetzelfde tijdstip slapen?
Als één persoon lekker ligt te slapen, terwijl de ander de badkamer gebruikt dan kan
dat geluidsoverlast geven waardoor de eerste wakker wordt. Denk aan het gebruik van elektrische
tandenborstels, föhn, lopend water, etc...
2. Is er ruimte voor een afgesloten toilet, elders in de buurt van de slaapkamer?
Een open toilet geeft geluid- en geuroverlast. Ook is enige privacy vaak wenselijk.
3. Welke temperatuur vindt u behaaglijk in de slaapkamer en welke in de badkamer?
Een badkamer is doorgaans een aantal graden warmer dan een slaapkamer. Bij een te hoge temperatuur slaapt u niet lekker en bij een te lage temperatuur is het fris bij het douchen of badderen.
4. Gaat u regelmatig kort voor het slapen douchen of in bad?
Hou rekening met voldoende ventilatie mogelijkheden. In een badkamer loopt de luchtvochtigheid veel hoger op dan in een badkamer. Het lang verblijven in te vochtige ruimtes kan op den duur lichamelijke klachten veroorzaken.
5. Komt er in de toekomst nog gezinsuitbreiding?
Als dit het geval is is het natuurlijk van belang dat er nog een tweede badkamer voor de kinderen kan worden gemaakt in de toekomst.
6. Bent u van plan voor vele jaren in deze woning te blijven wonen?
Wanneer u het huis binnen een paar jaar wilt verkopen dan is het goed hier even bij stil te staan. De meeste mensen hebben nog altijd voorkeur voor een aparte badkamer en een aparte slaapkamer.
Zelf zou ik me hier niet zo snel door laten leiden. Ik maak mijn woonruimte zoals ik het mooi vind. Daar geniet ik namelijk elke dag van. Maar ik kan het ook zo plannen, dat ook in de toekomst nog vele mogelijkheden tot verandering aanwezig zijn.

Voor meer tips over dit onderwerp kunt u altijd contact opnemen met info@ronhuiseninterieur.nl